• Meistä
      • Ajankohtaista
      • Tietoa meistä
      • Strategia ja säännöt
      • Järjestön rakenne
      • Yhdistyksen kokous 2022
      • Toimintakertomukset ja -suunnitelmat
      • Yhteisvastuu 2022
      • Tievatupa
      • Aluetyö
      • Kolehdit
      • Publiva Oy
      • Partaharju-säätiö
      Menu
      • Ajankohtaista
      • Tietoa meistä
      • Strategia ja säännöt
      • Järjestön rakenne
      • Yhdistyksen kokous 2022
      • Toimintakertomukset ja -suunnitelmat
      • Yhteisvastuu 2022
      • Tievatupa
      • Aluetyö
      • Kolehdit
      • Publiva Oy
      • Partaharju-säätiö
  • Toiminta
      • Mediat
      Menu
      • Mediat
      • Lastenkirkko
      • Ttila
      • Pieni on suurin
      • Villi
      Menu
      • Lastenkirkko
      • Ttila
      • Pieni on suurin
      • Villi
      • Ulkopuolisuuden ehkäisy
      Menu
      • Ulkopuolisuuden ehkäisy
      • Saapas
      • Moottoripaja
      • PIKI-toimintamalli
      • Perheystävä
      • Mukaan-hanke
      • UPEE-työkalu
      Menu
      • Saapas
      • Moottoripaja
      • PIKI-toimintamalli
      • Perheystävä
      • Mukaan-hanke
      • UPEE-työkalu
      • Osallisuus
      Menu
      • Osallisuus
      • Lapsivaikutusten arviointi
      • Nuorten vaikuttajaryhmät
      • Nuorten tulevaisuusseminaari
      • NAVI
      Menu
      • Lapsivaikutusten arviointi
      • Nuorten vaikuttajaryhmät
      • Nuorten tulevaisuusseminaari
      • NAVI
      • Musiikki
      Menu
      • Musiikki
      • Liikunta
      Menu
      • Liikunta
      • Luotu liikkumaan
      Menu
      • Luotu liikkumaan
      • Kansainväliset yhteydet
      Menu
      • Kansainväliset yhteydet
      • Ympäristöasiat
      Menu
      • Ympäristöasiat
  • Koulutukset
  • Leirit ja Tapahtumat
      • Kansainväliset rippikoulut
      • Retket ja tapahtumat
      • Leirit
      • Isoskoulutukset
      • Ilmoittautumiset
      Menu
      • Kansainväliset rippikoulut
      • Retket ja tapahtumat
      • Leirit
      • Isoskoulutukset
      • Ilmoittautumiset
  • Materiaalit
  • Ota yhteyttä
      • Henkilökunta
      • Järjestön yhteystiedot
      • Tilaa uutiskirje
      • Medialle
      • Töihin meille
      • Laskutustiedot
      • Kolehtitilitykset
      • Tue toimintaa
      Menu
      • Henkilökunta
      • Järjestön yhteystiedot
      • Tilaa uutiskirje
      • Medialle
      • Töihin meille
      • Laskutustiedot
      • Kolehtitilitykset
      • Tue toimintaa
  • Tue toimintaa
  • In english
Search
Close
Search
  • Meistä
    • Ajankohtaista
    • Tietoa meistä
    • Strategia ja säännöt
    • Järjestön rakenne
    • Toimintakertomukset ja -suunnitelmat
    • Yhteisvastuu 2022
    • Tievatupa
    • Piirit
    • Kolehdit
    • Publiva Oy
    • Partaharju-säätiö
  • Toiminta
    • Mediat
      • Lastenkirkko
      • Ttila
      • Pieni on suurin
      • Villi
    • Ulkopuolisuuden ehkäisy
      • Saapas
      • Moottoripaja
      • PIKI-toimintamalli
      • Perheystävä
      • Mukaan-hanke
    • Osallisuus
      • Lapsivaikutusten arviointi
      • Nuorten vaikuttajaryhmät
      • Nuorten tulevaisuusseminaari
      • NAVI
    • Musiikki
    • Liikunta
      • Luotu liikkumaan
    • Kansainväliset yhteydet
    • Ympäristöasiat
  • Koulutukset
  • Leirit ja tapahtumat
    • Kansainväliset rippikoulut
    • Retket ja tapahtumat
    • Leirit
    • Isoskoulutukset
    • Ilmoittautumiset
  • Materiaalit
  • Ota yhteyttä
    • Henkilökunta
    • Järjestön yhteystiedot
    • Tilaa uutiskirje
    • Medialle
    • Töihin meille
    • Laskutustiedot
    • Kolehtitilitykset
    • Tue toimintaa
  • Henkilökunta
  • Medialle
  • In English

Ajankohtaista

Etusivu » Ajankohtaista » Iloa ja leikkisyyttä kaivataan myös oppimiseen

Iloa ja leikkisyyttä kaivataan myös oppimiseen

30.03.2022

Jos nuorilta kysytään, he kokevat suorituspaineet kovina ja vaativina, sanoo Naantalin kaupungin johtava koulupsykologi Cecilia Forsman.

Asia ei ole kuitenkaan yksioikoinen. Forsman korostaa joustavuutta. Elämässä pitää olla sekä tavoitteellisuutta ja suorittamista että hetkessä elämistä.

”On myös ihanaa oppia uusia asioita. Tärkeää onkin, miten ja ketä varten opintopolkuja tehdään.”

Forsmanin mukaan koulunkäynti saa tuntua myös ahdistavalta. Toisaalta ei pidä olla vain vaativuutta ilman myötätuntoa ja palkintoja. Ylioppilaskirjoituksia voi murehtia jo peruskoulussa, mutta oppimiseen pitäisi mahtua myös leikkisyyttä ja iloa löytää asioita.

Mieltä haastavia tekijöitä entistä enemmän

Suorituskeskeisyys kiusaa monia nuoria. Joissain tapauksissa se voi myös lisätä nuoren yksinäisyyttä. Kavereiden tapaaminen voi jäädä, jos suorittamiseen jää jumiin ja siitä tulee minän hyvyyden mitta.
Kun nuori saa kiitettäviä arvosanoja, se voi suojata ahdistukselta eikä tarvitse miettiä omaa identiteettiä ja elämän suuntaa.

Suorituspaineita ei tule vain koulumenestyksestä. Forsman muistuttaa kasvattajia siitä, että nykyisin nuoren mieltä haastavia tekijöitä on enemmän kuin ennen. Sosiaalisessa mediassa suhteeton vertailu muihin on aiempaa helpompaa. Kaikki vanhemmat eivät myöskään ymmärrä, miten sosiaalinen media aiheuttaa tarkkaamattomuutta.

”Vanhempien tehtävä on seurata, että nuori tulee nähdyksi. Aikuisten on pakko olla myös reiluja mutta ikäviä – on osattava rajata, milloin tehdään läksyjä ja laitetaan puhelin pois. Toisaalta vanhemmilla pitää olla myös itsemyötätuntoa. He eivät voi aina olla nuoria auttamassa.”

Suru kuuluu elämään

Korona-aikana moni nuori on voinut aiempaa huonommin. Forsmanin mukaan se on ymmärrettävää, mutta diagnoosien kanssa ei pitäisi intoilla liikaa.Hän muistuttaa, että suru kuuluu elämään ja jos nuorta sattuu, hänellä on oikeus itkeä.

Nuoresta pitäisi huolestua vasta, jos alakuloa on jatkunut pitkään eikä sillä tunnu olevan asiayhteyttä.
– Ihmismieleen kuuluvat monenlaiset tunteet, ja surullisten tilanteiden kuuluu olla surullisia.

Tärkeää on, että nuoren ongelmilla on kuuntelija.

”Meillä on yhä paljon nuoria, jotka eivät uskalla puhua asioista, koska he pelkäävät, että asiat eivät pysy salassa. Nuorille olisikin tärkeää tarjota keinoja ja taitoja tunteiden säätelyyn ja normalisoida tunnetaitojen opettelua”, Forsman kiteyttää.


Teksti: Tomi Kangasniemi
Artikkeli on julkaistu Villi-lehdessä 2/2022

Loading...
Loading...

Jaa:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Edellinen Tasavallan presidentin tervehdys kirkon nuorisotyön ammattilaisille Seuraava 11 vuotta Saapas-vapaaehtoisena toiminut Joni Koski: ”Annan vaihtoehtoista roolimallia aikuisena toimimisesta”
Twitter Facebook-f Instagram
  • Tietoa meistä
  • Tilaa uutiskirje
  • Tietosuojaseloste
  • Saavutettavuusseloste
  • Kirjaudu

Lasten ja nuorten keskus ry
Y-tunnus: 0215274-5
Itälahdenkatu 27 A (3. krs)
00210 Helsinki
0215274-5

puh. 044 299 0553
toimisto@lastenjanuortenkeskus.fi

© Kaikki oikeudet pidätetään

Käytämme evästeitä, jotta sivustomme toimii oikein ja voimme analysoida tietoliikennettä. Painamalla "Tämä on OK" hyväksyt, että laitteellesi tallennetaan evästeitä. Voit muokata haluamiasi evästeitä kohdasta "Asetukset".

 

Evästeistä
Lasten ja nuorten keskuksen logo

Käytämme evästeitä kehittääksemme sivustoamme ja palveluamme. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja, joita verkkosivusto tallentaa tietokoneellesi tai mobiililaitteellesi, kun käyt sivustolla. Evästeet tallentavat tietoa laitteesi käytöstä ja käyttötavoista. Tämän tiedon avulla tutkimme kävijämääriä sivuillamme. Voit hyväksyä tai estää ei-välttämättömien evästeiden käytön tässä ikkunassa.

Välttämättömät evästeet

Nämä ovat sivuston teknisen toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä.

Kolmannen osapuolen evästeet

Käytämme mm. Google Analyticsiä keräämään tietoa kävijämääristä ja suosituimmista sivuista. Tämä tieto on anonyymiä eli emme voi tunnistaa yksittäisiä kävijöitä.
Tämän evästeen hyväksyminen auttaa meitä kehittämään sivustoamme.

Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!

Lisää evästeistä ja tietosuojasta

Tustustu tietosuojaselosteeseemme, jossa käsitellään myös evästeitä.

Apuna:  GDPR Cookie Compliance