• Meistä
      • Ajankohtaista
      • Tietoa meistä
      • Strategia ja säännöt
      • Järjestön rakenne
      • Yhdistyksen kokous 2022
      • Toimintakertomukset ja -suunnitelmat
      • Yhteisvastuu 2022
      • Tievatupa
      • Aluetyö
      • Kolehdit
      • Publiva Oy
      • Partaharju-säätiö
      Menu
      • Ajankohtaista
      • Tietoa meistä
      • Strategia ja säännöt
      • Järjestön rakenne
      • Yhdistyksen kokous 2022
      • Toimintakertomukset ja -suunnitelmat
      • Yhteisvastuu 2022
      • Tievatupa
      • Aluetyö
      • Kolehdit
      • Publiva Oy
      • Partaharju-säätiö
  • Toiminta
      • Mediat
      Menu
      • Mediat
      • Lastenkirkko
      • Ttila
      • Pieni on suurin
      • Villi
      Menu
      • Lastenkirkko
      • Ttila
      • Pieni on suurin
      • Villi
      • Ulkopuolisuuden ehkäisy
      Menu
      • Ulkopuolisuuden ehkäisy
      • Saapas
      • Moottoripaja
      • PIKI-toimintamalli
      • Perheystävä
      • Mukaan-hanke
      • UPEE-työkalu
      Menu
      • Saapas
      • Moottoripaja
      • PIKI-toimintamalli
      • Perheystävä
      • Mukaan-hanke
      • UPEE-työkalu
      • Osallisuus
      Menu
      • Osallisuus
      • Lapsivaikutusten arviointi
      • Nuorten vaikuttajaryhmät
      • Nuorten tulevaisuusseminaari
      • NAVI
      Menu
      • Lapsivaikutusten arviointi
      • Nuorten vaikuttajaryhmät
      • Nuorten tulevaisuusseminaari
      • NAVI
      • Musiikki
      Menu
      • Musiikki
      • Liikunta
      Menu
      • Liikunta
      • Luotu liikkumaan
      Menu
      • Luotu liikkumaan
      • Kansainväliset yhteydet
      Menu
      • Kansainväliset yhteydet
      • Ympäristöasiat
      Menu
      • Ympäristöasiat
  • Koulutukset
  • Leirit ja Tapahtumat
      • Kansainväliset rippikoulut
      • Retket ja tapahtumat
      • Leirit
      • Isoskoulutukset
      • Ilmoittautumiset
      Menu
      • Kansainväliset rippikoulut
      • Retket ja tapahtumat
      • Leirit
      • Isoskoulutukset
      • Ilmoittautumiset
  • Materiaalit
  • Ota yhteyttä
      • Henkilökunta
      • Järjestön yhteystiedot
      • Tilaa uutiskirje
      • Medialle
      • Töihin meille
      • Laskutustiedot
      • Kolehtitilitykset
      • Tue toimintaa
      Menu
      • Henkilökunta
      • Järjestön yhteystiedot
      • Tilaa uutiskirje
      • Medialle
      • Töihin meille
      • Laskutustiedot
      • Kolehtitilitykset
      • Tue toimintaa
  • Tue toimintaa
  • In english
Search
Close
Search
  • Meistä
    • Ajankohtaista
    • Tietoa meistä
    • Strategia ja säännöt
    • Järjestön rakenne
    • Toimintakertomukset ja -suunnitelmat
    • Yhteisvastuu 2022
    • Tievatupa
    • Piirit
    • Kolehdit
    • Publiva Oy
    • Partaharju-säätiö
  • Toiminta
    • Mediat
      • Lastenkirkko
      • Ttila
      • Pieni on suurin
      • Villi
    • Ulkopuolisuuden ehkäisy
      • Saapas
      • Moottoripaja
      • PIKI-toimintamalli
      • Perheystävä
      • Mukaan-hanke
    • Osallisuus
      • Lapsivaikutusten arviointi
      • Nuorten vaikuttajaryhmät
      • Nuorten tulevaisuusseminaari
      • NAVI
    • Musiikki
    • Liikunta
      • Luotu liikkumaan
    • Kansainväliset yhteydet
    • Ympäristöasiat
  • Koulutukset
  • Leirit ja tapahtumat
    • Kansainväliset rippikoulut
    • Retket ja tapahtumat
    • Leirit
    • Isoskoulutukset
    • Ilmoittautumiset
  • Materiaalit
  • Ota yhteyttä
    • Henkilökunta
    • Järjestön yhteystiedot
    • Tilaa uutiskirje
    • Medialle
    • Töihin meille
    • Laskutustiedot
    • Kolehtitilitykset
    • Tue toimintaa
  • Henkilökunta
  • Medialle
  • In English

Ajankohtaista

Etusivu » Ajankohtaista » Lasten arvoja ja katsomuksia on tärkeää tutkia kysymällä heiltä itseltään

Professori Arniika Kuusisto

Lasten arvoja ja katsomuksia on tärkeää tutkia kysymällä heiltä itseltään

21.09.2020

Lokakuussa järjestettävässä Katsomuskasvatuksen symposiumissa luennoi professori Arniika Kuusisto. Kuusiston luento ”Lasten arvot ja katsomukset (jälki)sekulaarissa kasvuympäristössä”  tarkastelee lasten omia arvoja ja katsomuksia, sekä heidän tapojaan paikantaa, jäsentää ja rakentaa merkityksiä kasvuympäristössään.

Elämme ajankohtaa, jolloin ”maailma kutistuu” ympärillämme: ei vain meneillään olevan koronataudin takia, vaan myös siksi, että olemme monella tavalla tiiviimmin yhtä. Mitä merkityksiä annat katsomuskasvatukselle tässä ajassa ja miksi yhteiskunnan tulee huolehtia tästä?

”Tämä koskettaa sitä ajatusta, mitä ja keitä varten ”kasvatetaan” – mikä on kasvatuksen tavoite, tarkoitus, ja kenen tai keiden näkökulmasta. Jos ajatellaan lapsen, perheen ja ympäröivän yhteiskunnan näkökulmia, katsomuskasvatus on merkityksellinen näissä kaikissa”, Kuusisto sanoo.

”Ensinnäkin lapsella on oikeus saada tukea kasvulleen ja kehitykselleen, myös oman maailmankuvansa rakentamiseen. Vanhemmilla puolestaan on oikeus ohjata lasta heille merkityksellisten arvojen pohjalta, mutta samalla perheen ja yhteiskunnan tarjoama katsomuskasvatus on luonteeltaan erilaista.”

Kuusisto kertoo, että kotonakin voi olla läsnä useita perinteitä yhtä aikaa, mutta kuitenkin kapeamman spektrin kautta kuin mitä laajemmassa yhteiskunnassa. Yhteiskunnallisessa varhaiskasvatuksessa lapsi saa kohdata monenlaisia tapoja ajatella asioista: elämästä, hyvästä, pahasta, pyhästäkin. 

“Varhaiskasvatus voikin toimia eräänlaisena turvallisena ja silloittavana välitilana kodin ja laajemman yhteiskunnan välillä. Tällaisessa turvallisessa ’kolmannessa tilassa’ lapsi voi ikään kuin harjoitella ensin pienemmästä mittakaavasta käsin oman paikkansa löytämistä maailmassa.”

Kuinka lapset kertovat itse omista arvoistaan?

Kuusisto on kiinnostunut erityisesti lapsen toimijuuden ja sosiaalisen kasvuympäristön välisestä monisyisestä yhteydestä. Lokakuun symposiumissa hän keskittyy erityisesti juuri lasten arvoja ja maailmankuvia tarkastelevaan tutkimusaineistoon.

Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia arvoja varhaiskasvatusikäisillä lapsilla on – mitä he itse pitävät arvokkaana ja miksi. Tutkimus kartoitti myös lasten näkemyksiä siitä, miten ja mistä he ovat näitä arvoja oppineet. 

Kuusiston tutkimusasetelmassa lähdettiin siitä, että tutkija ei ole se, joka kertoo vaikkapa piirustusten pohjalta, mikä lapselle on tärkeää. Sen sijaan lapsi sai itse kertoa kokoamansa aineiston pohjalta, mikä hänelle on tärkeää ja miksi. Välineenä toimi tablettitietokone. 

”Monet ottivat valokuvia tärkeimmistä leikeistään, harrastusvälineistään, lempipaikoistaan, leluistaan, lempikirjoistaan, kodistaan tai perheestään. Toiset tekivät videoklippejä tai piirsivät, ja monet myös yhdistivät valokuviinsa tai piirustuksiinsa pieniä äänitallenteita ”kuvateksteiksi”. Heillä oli viikko aikaa ensin rakentaa aineistoa itselleen tärkeistä asioista, sitten he saivat näyttää aineistoaan ja kertoa siitä tarkemmin.”

Tutkimus toteutettiin kahdessa suomalaisessa päiväkodissa. Tutkimukseen osallistuneet lapset olivat 3–8-vuotiaita. Ensimmäisenä tutkimuskeväänä kaikki olivat vielä varhaiskasvatusikäisiä, ja kahtena seuraavana vuonna seurattiin lasten arvoja koulusiirtymän jälkeen.

Millaisia arvoihin, uskomuksiin, katsomuksiin liittyviä asioita oli tunnistettavissa? Miten erityisesti uskonto tulee niissä esiin tai ei tule?

”Perinteinen institutionaalinen uskonnollisuus tulee tämän sekulaarin suomalaisen varhaiskasvatuksen kontekstissa kerätyn aineiston kautta varsin vähän esiin suoraan. Sen sijaan aineisto laajentaa ymmärrystä siitä, miten valtavan moninaisia lasten katsomukset ja maailmankuvat nykymaailmassa ovat”, Kuusisto kertoo.

”Toki siellä näkyy esimerkiksi isovanhemman merkitys arvojen ja perinteen siirtämisessä, kun joku lapsi lähes kuiskaten kertoo mummon maininneen, että se itse asiassa oli se Jeesus joka ”taikoi” maailman! Taian, leikin ja toden välitilallisuus näkyy myös todella kiinnostavasti lasten kertomuksissa: taikaa on leikissä, mutta toisaalta myös joskus oikeasti? Leikki on vain leikkiä, mutta siihen voi myös joskus puoliksi uskoa. Taikakivi auttaa jos pelottaa, tai ainakin siihen halutaan uskoa koska se auttaa vain jos siihen uskoo.”

---

Tukholman yliopiston lapsuuden- ja nuoruudentutkimuksen ja varhaiskasvatuksen professori Arniika Kuusisto luennoi Katsomuskasvatussymposiumissa 22. lokakuuta. Symposium järjestetään verkkotapahtumana, jotta mahdollisimman moni pääsisi osallistumaan paikalle.

Symposiumin ohjelman, lisätiedot ja ilmoittautumislinkin löydät täältä.

Tämä artikkeli on julkaistu kokonaisuudessaan uusimmassa Pieni on Suurin -lehdessä. Tekstin on kirjoittanut Tiina Haapsalo, Arniika Kuusiston kuvan ottanut Elina Manninen.

Lisätietoja:

Loading...
Loading...

Jaa:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Edellinen Ttilan syksy on startannut: paikkoja uusille juontajille ja uutuutena kertojien kerho Seuraava Saapaspäivät etänä kokosivat yhteen ennätysmäärän osallistujia
Twitter Facebook-f Instagram
  • Tietoa meistä
  • Tilaa uutiskirje
  • Tietosuojaseloste
  • Saavutettavuusseloste
  • Kirjaudu

Lasten ja nuorten keskus ry
Y-tunnus: 0215274-5
Itälahdenkatu 27 A (3. krs)
00210 Helsinki
0215274-5

puh. 044 299 0553
toimisto@lastenjanuortenkeskus.fi

© Kaikki oikeudet pidätetään

Käytämme evästeitä, jotta sivustomme toimii oikein ja voimme analysoida tietoliikennettä. Painamalla "Tämä on OK" hyväksyt, että laitteellesi tallennetaan evästeitä. Voit muokata haluamiasi evästeitä kohdasta "Asetukset".

 

Evästeistä
Lasten ja nuorten keskuksen logo

Käytämme evästeitä kehittääksemme sivustoamme ja palveluamme. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja, joita verkkosivusto tallentaa tietokoneellesi tai mobiililaitteellesi, kun käyt sivustolla. Evästeet tallentavat tietoa laitteesi käytöstä ja käyttötavoista. Tämän tiedon avulla tutkimme kävijämääriä sivuillamme. Voit hyväksyä tai estää ei-välttämättömien evästeiden käytön tässä ikkunassa.

Välttämättömät evästeet

Nämä ovat sivuston teknisen toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä.

Kolmannen osapuolen evästeet

Käytämme mm. Google Analyticsiä keräämään tietoa kävijämääristä ja suosituimmista sivuista. Tämä tieto on anonyymiä eli emme voi tunnistaa yksittäisiä kävijöitä.
Tämän evästeen hyväksyminen auttaa meitä kehittämään sivustoamme.

Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!

Lisää evästeistä ja tietosuojasta

Tustustu tietosuojaselosteeseemme, jossa käsitellään myös evästeitä.

Apuna:  GDPR Cookie Compliance