Kuuntele Herraa hyvää kiittäkää:
Keskeiset sisällöt uskonnon opetussuunnitelmassa:
- Arvokas ja ainutlaatuinen elämä
- Eettisyyteen kasvaminen
- Raamattu
Pohdittavaksi:
- Milloin sanot kiitos? Millaisissa tilanteissa?
- Miksi on tärkeää kiittää?
- Milloin sinulle on sanottu kiitos?
- Milloin sinua ei ole muistettu kiittää?
- Mitä tarkoittaa sana kiitollinen? Miten sitä kuvailisi?
- Mistä asiasta sinä voisit olla tai luokka voisi olla kiitollinen?
Tehtäväksi:
- Tämä melodia sopii hyvin opeteltavaksi kaikulauluna. Opettaja/kanttori/muu esilaulaja/joku, joka osaa virren etukäteen, voi laulaa yhden säkeen eteen, jonka muut toistavat. ”Herraa hyvää kiittäkää –Herraa hyvää kiittäkää, iloiten ylistäkää – iloiten ylistäkää…”
- Haetaan virren rytmiä myös jaloilla. Voidaan kävellä piirissä ja toistaa virttä edelleen kaikuna. Sama laulaen. Voidaan tehdä jono ja ottaa edessä olevan olkapäistä kiinni. Päätetään kummalla jalalla lähdetään liikkeelle, ja edetään jonossa virttä rytmikkäästi kulkien sekä lausuen tai laulaen.
- Rytmitaputus: taputetaan pöytään kaksi kertaa neljäsosarytmissä + kädet yhteen kerran/tahti.
Her – raa hy – vää/ kiit – tä – kää/
pöytä – pöytä kädet / pöytä – pöytä kädet …… jne.
- Verrataan nykyistä tekstiä vuoden 1701 Vanhan virsikirjan tekstiin:
Herraa hyvää kiittäkäät, iloisest´ylistäkäät. Luodut kaikki laulakaat, pyhät pyhäs´pauhatkaat.
tai säkeistö 3:
Kiitos tuokaat Jumalall´ , mielell kielell´ hartahall´, harpuill´, huiluill´, kanteleill´, kulkuill´, trummuill´. symbaleill´. - Mikä on psalttari? Mitäköhän löytyy googlettamalla sana psalttari?
- Jakakaa luokka neljään ryhmään. Ryhmille jaetaan omat säkeistöt, ja kukin ryhmä kehittelee säkeistöönsä sitä kuvaavan liikekielen/patsaan.