Lempäälän seurakunnassa eri kouluilla on ollut jo pitkään muun muassa oma koulukummi. Viime vuosina Lempäälän seurakunta on ryhtynyt tarjoamaan koulujen eri vuosiluokille omia oppituntipaketteja.
Seurakunnan laatimissa esitteissä tuntisisältöjä on kuvattu vuosiluokittain eriteltynä.
”Seurakuntamme eri työntekijät ovat tietysti käyneet pitämässä oppitunteja aiemminkin, mutta paketit ja esitteet ovat selkeyttäneet asioita koulun ja ehkä myös seurakunnan näkökulmasta”, nuorisotyönohjaaja Heli Orre sanoo.
Seurakuntien kouluyhteistyössä käytetään nykyään neljän korin mallia.
Perinteisten kirkollisten juhlien (kori 2) ja uskonnollisten tilaisuuksien (kori 3) rooli on jonkin verran pienentynyt, mutta samaan aikaan yleissivistävään opetukseen (kori 1) sekä lapsen kasvuun ja hyvinvointiin (kori 4) liittyvät elementit ovat vahvistuneet.
Ykkös- ja neloskorien puitteissa seurakunnalla on mahdollisuus toteuttaa monipuolisia oppitunteja vahvoin sisällöin. Lempäälässä alakoululaiset tutustuvat elämyksellisesti mm. raamatunkertomuksiin ja kirkollisiin toimituksiin. Lisäksi tarjolla on esimerkiksi Raamattufutista ja kotikirkkovierailu visailu-lisällä. Jeesuksen elämänvaiheisiin perehdytään Viidensuora-pelin avulla.
Yläkoululaiset pohtivat yhdessä muun muassa toisen kunnioittamista, lähimmäisenrakkautta, itsetuntoa, lähetystyötä sekä kristinuskoa ja tieteellistä maailmankuvaa. Arvokorttipelissä työskennellään pienryhmissä ja mietitään, mikä elämässä on oikeasti tärkeää.
”Oppituntimme ovat olleet tosi tykättyjä koululaisten keskuudessa ja myös opettajat ovat antaneet hyvää palautetta. Heidän on ollut helppo suunnitella opetustaan näitten pakettien avulla. Opettajat ovat olleet mukana pakettien aiheiden suunnittelussa ja otamme toki vastaan erillisiäkin täsmätoiveita”, kertoo Orre, joka toimii myös Moision alakoulun koulukummina.
Orre korostaa, että oppituntipaketit eivät sisällä elementtejä, jotka voitaisiin tulkita uskonnonharjoittamiseksi.
”Seurakunnan työntekijät pitävät oppitunteja oman alansa asiantuntijoina.”
Rehtori tyytyväinen yhteistyöhön
Lempäälän Moision alakoulun rehtorin Anssi Lammensalon mukaan yhteistyö seurakunnan kanssa on ollut sujuvaa ja luontevaa. Hän kehuu seurakuntien tarjoamia oppituntipaketteja.
”Opettajilta saadun palautteen perusteella nämä oppituntipaketit ovat olleet kiva lisä koulun ja seurakunnan väliseen yhteistyöhön. Ne on koettu hyviksi niin sisällön kuin toteutuksen osalta. Esitteet ovat olleet laadukkaita ja selkeitä. Seurakunnan työntekijöiden yhteystiedot on kerrottu riittävän kattavasti, mikä helpottaa osaltaan yhteydenpitoa.”
Kirkkoon kuulumattomien oppilaiden määrä on kasvanut viime vuosina myös Lempäälässä.
”Onkin hienoa, että osa oppituntisisällöistä sopii koko luokalle uskontokunnasta riippumatta. Tämä helpottaa oppituntien järjestelyjä.”
Lammensalo toteaa, että kirkkoon kuulumattomien lisääntynyt määrä tuo koululle ylipäätään omat haasteensa seurakuntayhteistyöhön liittyen.
”Aina tulee olla tarjolla myös vaihtoehtoisia tapahtumia. Kaikesta huolimatta haluamme tehdä jatkossakin yhteistyötä seurakunnan kanssa. Se on luonteva osa nykykoulun arkea.”
Rehtori Lammensalo kehuu seurakunnan koulukummin toimintaa.
”Hän on ollut mukana myös monissa koulun arkeen ja juhlaan liittyvien tapahtumien suunnittelussa ja toteutuksessa.”
Päivänavauksissa heikennystä
Heli Orren mukaan selkein kouluyhteistyöhön liittyvä heikennys on seurakunnan työntekijän pitämien päivänavausten väheneminen.
”Tässäkään kysymys ei ole siitä, että seurakunnan kanssa ei haluttaisi tehdä yhteistyötä. Nykyään monissa kouluissa oppilaita on useissa rakennuksissa, ja päivänavauksia on alettu pitää keskusradion kautta. Uskonnollista ainesta sisältävä päivänavaus on koettu ongelmalliseksi, kun kirkkoon kuulumattomia oppilaita on aiempaa enemmän ja tilanne vaatii isoja käytännön järjestelyjä.”
Jotkut koulut ovat ehdottaneet, että seurakunnan työntekijät voisivat tulla pitämään päivänavauksia, joiden sisältö on yleiseettisiä.
”Tähän emme ole kuitenkaan halunneet lähteä. Jos pidämme seurakuntana päivänavauksia, emme halua tuossa kohtaa pimittää omaa sanomaamme.”
Samalla Orre muistuttaa, että joulunajan ja pääsiäisen koulukirkkoja järjestetään entiseen tapaan. Joissain kouluissa on myös syyskirkkoja ja kevätkirkkoja.
”Niissä Isä meidän -rukous, virret ja muut uskonnolliset elementit ovat edelleen luontevasti mukana.”
Viime vuosina muutamat koulukummit ovat käyneet pitämässä alakouluissa KultaRisti-kerhohetkiä viikoittain. Vapaaehtoisissa, välitunneilla pidettävissä kerhohetkissä on käyty läpi raamatuntekstejä kummin johdolla. Orren mukaan KultaRistit ovat olleet varsin suosittuja.
”Viime syksynä kävi kuitenkin ilmi, että koulupäivän aikana vain koulu itse saa järjestää toimintaa. En edes tiedä, onko tällainen säännös ollut kouluissa jo pitkään voimassa ja onko sitä aiemmin vain tulkittu eri tavalla. Jatkossa KultaRistiä saa pitää ennen koulun alkua tai koulupäivän jälkeen. Menemme tietysti tässäkin asiassa koulun ehdoilla.
Vuorovaikutustaitoja ja ryhmädynamiikkaa
Heli Orre on ollut vetämässä koulun pyynnöstä myös pienryhmätoimintaa.
”Ilmis-kerho lähti liikkeelle siitä, kun erityisopettaja oli muutamista oppilaista huolissaan. Heille haluttiin tarjota turvallinen pienryhmä, jossa voisi harjoitella vuorovaikutustaitoja sekä saada rohkaisua ja ehkä uusia kavereitakin.”
Orre on pitänyt luokille myös ryhmäytystunteja, joissa on pohdittu mm. ryhmädynamiikkaa sekä oman asenteen ja toiminnan vaikutusta luokkaan.
”Kouluissa tuntuu olevan nykyään paljon tarvetta tämäntyyppisille ryhmille.”
Orre on lisäksi koonnut opettajia yhteisiin palavereihin, joissa on kartoitettu koulujen toiveita.
”Koulut ovat suhtautuneet tähän hyvin myönteisesti ja palavereissa on ollut ihan hyvä osanottajamäärä - korona-aika on tuonut tietysti oman vaikutuksensa tähän ja muuhunkin yhteistyöhön.”
Seurakunta yrittää ylipäätään tarttua koulujen esittämiin toiveisiin mahdollisuuksien mukaan.
Pohjaa seurakunnan muulle työlle
”Näin korona-aikana koululaiset eivät ole päässeet tavalliseen tapaan myöskään kirkkoon. Eräästä koulusta kysyttiin, saisiko kirkosta jotain esittelyä, ja työntekijämme kävi kuvaamassa kirkkoa ensi alkuun ihan kännykällä. Nyt olemme tekemässä viittä videopätkää, joissa esitellään urkuja, sakastia, kirkon symboleja sekä kirkkoa muuten sisältä ja ulkoa.”
Lempäälässä ollaan tekemässä seurakunnan ja kunnan välistä virallista yhteistyösopimusta.
”Tämä auttaa kouluja, kun ne kommunikoivat kotien suuntaan seurakunnan ja koulun välisestä yhteistyöstä. Korimallistakin on tässä suuri apu: sen avulla vanhemmille on helpompi viestiä siitä, mitä yhteistyö seurakunnan kanssa käytännössä sisältää”, Heli Orre sanoo.
Kouluyhteistyö luo samalla hyvää pohjaa seurakunnan muulle työlle.
”Vaikka emme useinkaan tee kouluissa julistavaa työtä, jo läsnäololla on merkitystä. Seurakunta ja muutama sen työntekijä tulee lapselle tutuiksi. Moni innostuu lähtemään leireille saadessaan käsiinsä seurakunnan esitteen. Pohjatyö kantaa hedelmää rippikouluun asti ja myös siitä eteenpäin.”
Teksti: Juhana Unkuri
Artikkeli on ilmestynyt Villi-lehden numerossa 1/2021