Murehdintaklubit ovat digisti toteutettavia matalan kynnyksen vertaisryhmiä vanhemmille ja lapsen muille aikuisille. Klubi voi olla esimerkiksi koulujen ja seurakuntien järjestämä neljän kerran kokonaisuus, jossa murehtia saa vapaasti eri asiasisältöjen ympärillä. Murehdintaklubeja voi toteuttaa hyvin eri-ikäisten lasten vanhemmille ja muille aikuisille. Yhteistyö varhaiskasvatuksen, harrastusryhmien ja partion kanssa ovat esimerkkejä, joissa Murehdintaklubin toimintamallia voi käyttää. Käsiteltävät teemat kerätään aikuisilta. Kouluyhteistyössä teemojen kerääminen onnistuu esimerkiksi Wilman kautta.
Murehdintaklubin ajatuksena on helppo osallistuminen kotisohvalta ja mallin kantava idea on keskustella ajankohtaisista vanhempia ja muita aikuisia puhuttavista vanhemmuuden teemoista. Murehdintaklubissa on tärkeää kuulla näkökulmia myös lapselta tai nuorelta, vanhemmalta ja asiantuntijalta. Asiantuntija voi olla esimerkiksi nuorisotyönohjaaja, opettaja, terveydenhoitaja, kuraattori tai valmentaja.
Murehdintaklubi on noin 45 minuuttia kestävä vertaisryhmä, joka rakennetaan pyydettyjen puheenvuorojen ja keskustelun ympärille. Pyydetty puheenvuoro illan teemasta voi olla myös videomuotoinen, joita etenkin nuoret mielellään tekevät. Pieneltä lapselta se voi olla piirustuksia aiheesta tai työntekijän toteuttamasta haastattelusta tehty kooste. On myös hyvä pyytää valmiiksi vanhempaa kommentoimaan klubin teemaa omasta näkökulmastaan. Mallissa on tärkeää kuulla kaikkia osapuolia, joita teema koskee ja luoda vertaiskeskustelulle turvallista tilaa. On mahdollista, että keskustelulle kaivataan enemmän aikaa ja sen järjestämiseen Murehdintaklubin jälkeen on hyvä varautua.
Murehdintaklubin pilottia rakennettiin syksyllä 2021 Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnassa paikallisen yläkoulun kanssa ja testattiin eri puolilla Suomea.
Voit tutustua Murehdintaklubin toimintamalliin oheisen videon välityksellä.