”Pieni on Suurin -lehdellä on avainasema varhaiskasvatuksen brändäämisessä ja tukemisessa. Reilusti saa korostaa, että olemme varhaiskasvatuksen ammattilaisia!”
Tähän tapaan kommentoi eräs lehtemme lukijakyselyyn osallistuneista vastaajista. Kommentissa tiivistyy lehden saama palaute yleisesti: lehti koetaan tärkeänä työvälineenä ja sillä on vankka asema erityisesti seurakunnan varhaiskasvattajien tiedonlähteenä. Lehti luo mielikuvaa koko alalle.
Kysely toteutettiin maalis-huhtikuussa 2021, ja saimme siihen 181 vastausta. Lämmin kiitos kaikille kyselyyn vastanneille!
Kyselyn avulla selvitimme, miten lukijat suhtautuvat Pieni on Suurin -lehteen yleisesti. Sen lisäksi selvitimme mielipidettä erityisesti numerosta 2/21, joka on lehden ensimmäinen katsomuskasvatuksen teemanumero.
Lukijatutkimuksen toteutti JHelske Research Aikakausmedian toimesta. Kysely on osa laajempaa tutkimusta, jossa Pieni on Suurin -lehden tuloksia verrataan muiden ammatti- ja järjestölehtien saamiin tuloksiin.
Nostoja Pieni on Suurin -lehden tavoittavuudesta ja lukemisesta yleensä
Suurelle osalle vastaajista lukijasuhde on pitkäaikainen: 73 % vastaajista on seurannut Pieni on Suurin -lehteä – tai edeltäjäänsä Pikkuväki-lehteä – yli 5 vuotta.
Lehden jokaisen numeron lukee 76 % vastaajista. Vastaajista 67 % saa lehden työpaikalle. Pieni on Suurin -lehden kutakin numeroa lukee keskimäärin 2,7 henkilöä.
Yhden numeron keskimääräinen lukuaika on 45 min. Lehteen myös palataan: Pieni on Suurin -lehden yhtä numeroa luetaan keskimäärin 3,1 kertaa.
93 %:n mielestä lehden ilmestymistiheys on sopiva.
58 % pitää Pieni on Suurin-lehteä tärkeimpänä ammattitiedon lähteenä.
31 % kertoo lukeneensa Pieni on Suurin-lehteä korona-aikana enemmän.
Lukijoiden antama on kouluarvosana lehdelle on lähes kiitettävä: 8,6.
Muun muassa näin vastattiin Pieni on Suurin -lehden lukemisen vaikutuksesta käsitykseen ammattialasta, yrityksestä tai palvelusta, jota se edustaa:
”Omiin ympyröihinsä juuttuu helposti. Lehti edustaa laajempaa näkökulmaa.”
”Tätä lehteä luetaan paljon myös kaupungin varhaiskasvatuksen puolella, ja se sisältää todella hyviä juttuja <3”
”Ammattiylpeys ja alan monipuolisuus tulee lehdessä esille.”
”Antaa tietoa ja näkyvyyttä seurakunnan varhaiskasvatuksesta.”
”Hyvä ulkoasu, hyvä luettavuus. Asia on tärkeää ja on monenlaisia näkökulmia. Aina jotain valmista käytettäväksi työhön.”
”Lehti nostaa esille tärkeitä kysymyksiä ja antaa kuvan siitä, että alalla pyritään kehittymään ja pitämään yllä ammattitaitoa.”
”Pienen seurakunnan edustajana olen iloinen kaikesta jakamisesta lehdessä.”
Vastaajista 87 % kertoi Pieni on Suurin -lehden olevan melko tai erittäin tärkeä alan tietolähde.
Näin lukijat perustelivat vastaustaan:
”Lehdestä saa ajantasaista tietoa ja ideoita toimintaan.”
”Saan lehdestä päivitettyä uutta tietoa, ja se antaa paljon ideoita omaan työhön. Lehti on myös vahvistanut itseäni henkilökohtaisella tasolla näkemään asioita lasten ja nuorten kanssa yhteisymmärryksessä.”
”Tällaisia lehtiä on harvassa, joten tulen hyödyntämään sitä työssäni paljon.”
”Tärkeä ja informatiivinen lehti, jonka avulla pysyy kärryillä siitä, mitä tällä sektorilla puhutaan, mitä on menossa ja tulossa.”
”Koen, ettei alalla ole suoraan meidän työhön muuta ammatillista lehteä.”
”Lehdellä on avainasema tämän alan brändäämisessa ja tukemisessa. Painotus siihen, että olemme varhaiskasvatuksen ammattilaisia, saa korostua.”
”Lehdestä näkee muiden seurakuntien tapoja toimia ja sieltä saa todella hyviä ideoita , joita voi itse jatkojalostaa.”
”Lehti on ammattilaisen tärkeä työkalu, jossa on ideoita toimintaan ja se herättää ajatuksia miten tavoittaa perheitä.”
”Lehti on tasokas, ajan hengessä liikkuva ja helposti luettava.”
”Lehti on työväline ja inspiraation lähde. Apuna työkauden rungon laadinnassa.”
”Lehti yleensä tulee aina luettua, vaikka ihan heti ei ehdi. Nettisivuja ei ehdi niin usein lukea tai etsiä tietoa, somepäivityksiä ehkä katsoo useammin. Mutta tämä on hyvä syy istahtaa välillä pois tietokoneen äärestä ja keskittyä johonkin aiheeseen. Ruutua tulee tuijotettua muutenkin tarpeeksi – haluan käsiini pääsääntöisesti ihan oikean lehden.”
”Missään muussa mediassa ei ole kristillistä kasvatuksen sisältöä nivottuna ajankohtaiseen pedagogiikkaan ja yleiseen varheiskasvatukseen.”
”Lehti on hyvä lisä erilaisille koulutuksille ja päivittää tietämystä ajankohtaisista asioista.”
”Säästämme lehdet kansioihin ja etsimme joskus ideoita myös vanhoista lehdistä.”
”Toki tietoa saa, jos tonkii verkosta. Olen ehkä vaan niin tottunut ”lehteilijä” – mikä fiilis, kun voi rauhoittua lukemaan!”
Nostoja numeron 2/21 tuloksista
Tutkittu numero 2/21 on ensimmäinen katsomuskasvatuksen teemanumero, jonka sisältö on rakennettu myös yhteiskunnan järjestämän varhaiskasvatuksen tarpeisiin.
Kyselyssä tutkitun numeron näköisversio:
Tämän numeron keskimääräinen lukemisprosentti oli 56 %, lehden alussa olevan pääartikkelin ”Lapsi haastaa katsomaan toisin” oli lukenut 66 % prosenttia vastaajista. Pääartikkeli arvioitiin myös lehden kiinnostavimmaksi jutuksi.
Näin lukijat kommentoivat, kun kysyttiin, miksi juuri tämä juttu houkutti sinut lukemaan:
”Sain haluamaani tietoa.”
”Siinä oli raikas näkökulma.
”Sisältö oli kiinnostava ja otsikko houkutti.”
”Teen töitä lasten parissa.”
”Tutkimuspohjainen tieto kiinnostaa aina.”
”Värikäs kuva kiinnitti huomion ja otsikko oli kutsuva.
”Lapsen näkökulmaan liittyvät asiat ovat mielestäni aina tärkeitä.”
”Lapsi nostettu keskiöön.”
Vastaajilta kysyttiin, miten he kuvailisivat päällimmäistä tuntemustaan Pieni on Suurin -lehden katsomuskasvatusnumerosta? Minkä merkityksen he antaisivat sille?
- Valaiseva ja ajankohtainen
- Yksi tärkeä väylä pitää esillä katsomuskasvatukseen liittyvää osaamista.
- Vahvasti nousee esiin evl.lut-kasvatus, vaikka lehti esitellään katsomuskasvatuksen esilletuojana?
- Teen yhteistyötä kunnallisen varhaiskasvatuksen kanssa, oli tarpeellinen!
- Todella hyvä ja ajankohtainen, koska päätyöni on melekein kokonaan tätä tällä hetkellä. ( Yhteistyö kaupungin ja seurakunnan varhaiskasvatuksen välillä.
- Tuo tukea työhöni
- Tärkeää asiaa pandemian aikana. Nyt on löydettävä yhteinen tahtotila vuorovaikutukseen. Toisten ideoista ja tavoista löytyy paljon hyödynnettävää, joka tuo intoa ja vahvistusta omaan tekemiseen!
- Tärkeää luettavaa. Työnkuvaani kuuluu päivähoidon kanssa tehtävä yhteistyö
- Tässä yhteiskunnallisessa tilanteessa on oikein hyvä pohtia asioita myös näin, vaikka onkin ikävää, ettei seurakunnan varhaiskasvatus saa olla niin tunnustuksellista kuin sen pitäisi voida olla.
- Teemanumerot ovat tärkeitä siltoja yhteiskunnan varhaiskasvatukseen. Siellä on hyviä vinkkejä, mietin vain kuinka moni ottaa ne käyttöön arjessa. Mietin, miten itse voisin tukea lehden käyttöä esim. poimimalla sieltä omaan tiedotukseeni jonkin
- Tämä ensimmäinen tutustuminen lehteen oli postiviinen kokemus. Varmasti jos lehti tulisi lehtenä työpaikalle, sitä tulisi selattua ja luettua paremmin. Monia hyviä aiheita näytti olevan käsittelyssä, mutta niiden tarkempi lukeminen vaatisi enemmän aikaa. Nyt selasin lehden vain osallistuakseni tähän kyselyyn.
- Tämä oli hieno uusi tuttavuus! Haluaisin ryhtyä seuraamaan katsomustietoa sisältävää lehteä säännöllisesti. Tämä lehti antoi paljon tietoa ja herätti ajatuksia. Sain siitä eväitä varhaiskasvatuksen opettajan työhöni. Tämä on hyvä lisä katsomuskasvatuksen saralle!
- Tämä on erittäin tärkeä aihe, mutta arkitodellisuus on aivan eri lainsäädännöstä tai Vasusta riippumatta eri puolella Suomea. Helsingissä työskentelevänä työ on käsitteellistynyt ja tietty luontevuus yhteistyöstä on osittain hukassa. Tämmöisen lehden on hyvä tuoda esiin eri todellisuuksia, mutta kertoa juuri faktapohjaisesti toimintaa ohjaavista valtakunnallisista linjauksista.
- Tärkeä, koska yhteistyö katsomuskasvatuksessa on arvokasta. Tarvitaan sitä vahvistavia asioita.
- Pääsiäisen teemat ovat katsomuskasvatuksessa vaikeat ja tärkeät. Merkityksellinen numero. Konkreettisia ajatuksia olisin jäänyt kaipaamaan kunnallisen päiväkodin yhteistyöhön. Mutta esimerkiksi seurakunnan sisäiseen ja oman työn reflektointityöhön kiinnostava sisältö.
- Paljon hyvää asiaa katsomuskasvatuksesta . Tärkeä merkitys nykyhetkeen.
- Paljon pitkiä juttuja. Eka kerralla lehteä lukiessa huomasin, että kaikkea en jaksa lukea. Olisin toivonut enemmän käytännön ideoita, miten pitää päiväkodeissa tuokioita katsomuskasvatuksen pohjalta. Lehti vaatii useamman kerran lukemisen, että se avautuu pikkuhiljaa.