Näin käytät Ttilaa työssäsi
Ttilassa tehdään kouluikäisten (10–14-vuotiaiden) mediaa nuorten omilla ehdoilla. Ttilan nuoret juontajat suunnittelevat ja toteuttavat lähetykset ja toisinaan puhuvat isoista aiheista, kuten seksuaalisuudesta ja rohkeudesta olla oma itsensä, toisinaan lähetyksissä askarrellaan ja pelataan. Kanavan tarkoituksena on olla kouluikäisille turvallisen ja kivan hengailun paikka, jossa saa tukea omiin pohdintoihin.
Ttila kerhotoiminnassa ja leirillä
Mediakerho on mediakasvatusta
Mediakerho voi toimia Tilan paikallistoimituksena. Silloin kerho tekee juttuja omasta ja oman tahonsa jutuista, paikkakunnan mielenkiintoisista tapahtumista, harrastuksista jne. Median tekeminen on parasta mediakasvatusta. Tekemällä itse medialukutaito kehittyy ja pystyy kiinnittämään huomiota mediakriittisyyteen, näkee ikään kuin media taakse.
Mediakerhon ohjelma voi käsitellä eri medioita tai sitten keskittyä yhden median haltuunottoon. Mediakerhon työskentely voi alkaa videon käsikirjoituksen tekemisestä edetä kuvausvaiheen kautta editointiin ja kauden lopuksi juhlalliseen vanhemmille suunnattuun Premiere-esitykseen. Vaikka ihan punaisen maton kanssa.
Mediakerhon ohjelmaan voi sisältyä podcastien ja kuunnelmien tekemistä.
Myös oman sanomalehden tekeminen on mielenkiintoista kerhossa. Aikakausimedian palvelu https://lastenlehtikone.fi/ on mainio väline oman printtilehden tekemiseen.
Mediakerho voi ylläpitää omaa verkkosivua, jossa esitellään kerhon mediatuotoksia.
Omat vuorosanat ja äänitehosteet
Elokuvakohtauksien uudelleen äänittäminen on hauskaa. Sen voi tehdä esimerkiksi puhelimen editointiohjelmalla, jossa on mahdollista useamman ääniraidan tallentaminen. Vuorosanojen ja uusien ääniefektien suunnittelu on hauskaa puuhaa. Mikäli on käytettävissä Adoben CC-ohjelmisto niin Audation -ohjelma on paras tähän.
Medialeiri viikonloppuna
Median tekeminen on mielenkiintoista puuhaa leirillä. Osallistujille annetaan etukäteen lyhyt mediaan liittyvä ennakkotehtävä (esim. mediapäiväkirja, videoklippi tms.) myös iltaohjelmat kootaan etukäteistehtävänä.
Medialeirin esimerkkiohjelma
Perjantai
18.00
Saapuminen, majoittuminen, ruoka
19.00
Työskentely 1: Tutustuminen kalustoon ja ennakkotehtävien läpikäynti
21.00
Iltaohjelma (ryhmäytyminen)
Iltapalaa sopivassa kohtaa iltaa
22.30
Iltahartaus
23.00
Hiljaisuus
Lauantai
8.30
Herätys
8.30-9.30
Aamupala tarjolla
9.30
Aamuhartaus
9.45
Yhteinen aloitus
10.00
Työskentely 2: Käsikirjoitus
12.00
Lounas
13.30
Ulkoilua yhdessä/Ulkokuvaus
14.30
Kahvi/mehu
15.00
Työskentely 3: Kuvaus
17.00
Päivällinen
18.00
Työskentely 4: Editointi
20.00
Saunat ja iltapalaa tarjolla
21.30
Iltaohjelma / Pajojen tuotoksia
22.30
Iltahartaus
23.00
Hiljaisuus
Sunnuntai
8.30
Herätys
8.30- 9.30
Aamupala tarjolla
9.45
Mediamessu
10.30
Työskentely 5: Tuotoksien katselu jatkuu
12.00
Lounas
12.45
Työskentely 6: Leirin päätös
13.30
Päiväkahvi ja loppusiunaus sisaruspiirissä
Ttila riparilla keskustelun alustuksina
Ttilan jaksot tarjoavat mainioita keskustelun aloituksia myös rippikouluun. Olemme poimineet tähän kolme jaksoa joilla uskomme olevan käyttöä rippikoulussa.
1. Tykkää kenestä haluat
Ole rohkeasti oma itsesi. Henna, Viivi ja Topi keskustelevat omasta seksuaalisesta suuntautumisestaan. Meillä kaikilla on oikeus olla sellaisia kuin olemme. Videon katselun jälkeen voidaan keskustella mm.
Mitä ajatuksia juontajien kertomukset herättävät?
Mikä erilaisuudessa pelottaa?
Miksi nimittelemme itsensä erilaiseksi määrittäviä?
Mitkä ominaisuudet kiinnostavat minua toisessa ihmisessa?
Millaisiin ihmisiin ihastun?
2. Pelastetaan maailma
Maailma hukkuu muovijätteeseen. Ilmastoahdistus iskee. Mitä voisimme tehdä pelastaaksemme maapallon asuttavana planeettana? Aino ja Wiltsu vierailevat Suomen Lähetysseurassa ja keskustelevat Ilonan ja Mikon kanssa erilaisista mahdollisuuksista toimia ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi.
Mitä voisimme tehdä luonnon puolesta omalla riparillamme?
Miten kierrätämme riparilla?
Voisimmeko tehdä jossain roskankeruutalkoot riparilla?
3. KYK-sääntö: kuuntelen, ymmärrän, kunnioitan
Ihmisten välisessä kanssakäymisessä on olemassa tärkeä KYK-sääntö: Kuuntelen, Ymmärrän, Kunnioitan. Ilman todellista toisen ihmisen kuuntelua emme voi ymmärtää toisen näkökulmia ja kunnioittaa niitä.
Mistä asioista voin keskustella vanhempieni kanssa? Mistä en?
Mistä asioista keskustelen kavereiden kanssa?
Onko sinulla luottoystävää?
Oletko hyvä kuuntelija?
Paikallistoimitusten perustaminen
Ohjattu toiminta
Ttilan paikallistoimitus voi olla ohjattua toimintaa kuten kerho tai seurakunnan kouluikäisten mediaryhmä. Sillä on myös on paikka paikallisella tasolla viestinnän apuna. Lasten ja nuorten ääni tulee esille heidän tehdessään juttuja omasta ympäristöstään.
Ttilan jaksot antavat toiminnalle valmiin suunnitelman. Kerhojen teema voi olla sama kuin tulevan Youtube-jakson teema. Teemoihin voidaan kerhokerroilla tehdä inserttejä, haastatteluja, galluppeja, uutisia omalta paikkakunnalta jne.
Palautteen antaminen Ttilan jaksoista on mediakasvatusta. Kerho katsoo jakson lävitse ja antaa palautetta miten teemaa oli käsitelty, oliko jakso mielenkiintoinen, onko teema kouluikäisille sopiva, miten kuvaus sujui jne. Ttilan toimitus vastaanottaa mielellään paikallistoimituksilta myös juttuideoita.
Mediakerhon/paikallistoimituksen toiminta voidaan viedä syvälle mediamaailmaan. Se voi vierailla paikallisissa mediataloissa kuten lehtien toimituksissa ja paikallisradioiden ja televisoiden studioilla. Mediakerho voi tehdä retken esimerkiksi Ylen tai MTV:n studioille ja tutustua median tekemiseen vaikkapa ohjelman yleisönä. Samalla voi sopia myös vierailun Ttilan studiolle. Tulkaa tekemään vaikka yksi jakso yhdessä Ttilan juontajien kanssa.
Lemmikit ja harrastuksien esittely ovat hyviä juttuaiheita kerhon toimintaan. Voidaan kuvata esimerkiksi sarja, missä jäsenet esittelevät oman lemmikkinsa. Voidaan vierailla eläinlääkärin luona ja kysyä häneltä lemmikin hoitoon ja hyvinvointiin liittyvistä kysymyksistä.
Paikkakunnan kerhotoiminta ylipäätään on mediakerholle/paikallistoimitukselle ideoiden lähde. Toimitus voi tehdä juttu sarjan eri urheilulajeista, joita paikkakunnalla voi harrastaa. Käydään tutustumassa halleilla ja suorituspaikoilla kouluikäisten harrastus ja kilpaliikuntaan.
Animaatioiden ja stop n’ go-videoiden tekeminen esimerkiksi legoilla tai yksinkertaisesti lehdistä leikatuilla kuvilla on mielenkiiintoista puuhaa ryhmille.
Sotkamossa nuorisotyön mediatyö on saavuttanut aivan omat mittasuhteensa. Vuosittain tehtävässä koko illan elokuvassa riittää puuhaa monille nuorille. Sotkamon elokuvatoimintaan voi tutustua osoitteessa: https://versovapuu.fi/ He ovat myös julkaisseet oivan oppaan, Tehtäiskös leffa – opas elokuvan tekemiseen ryhmille. Oppaassa käydään läpi elokuvan tekemisen koko prosessi kronologisesti, tiiviisti ja selkeästi ideasta ensi-iltaan saakka. Sen avulla mikä tahansa ryhmä voi tehdä elokuvan. Opas on tarkoitettu oppilaitosten, kuntien, seurakuntien, kansalaisopistojen, urheiluseurojen, yhdistysten, työyhteisöjen tai vaikkapa kaveriporukoiden käyttöön. Bonukseksi oppaan ostaja saa sähköisessä muodossa olevaa lisämateriaalia, joka sisältää mm. muokattavia sopimuspohjia, käsikirjoitusmalleja, kuvaussihteerin kirjauspohjia, valaisuohjeita sekä muita kuvauksiin ja elokuvan teon eri vaiheisiin liittyviä ohjeistuksia. Nämä kaikki ovat vapaasti lukijan käytössä.
Omatoiminen toiminta
Ttilan paikallistoimituksen ei välttämättä tarvitse olla ohjattua toimintaa vaan median tekemisestä kiinnostunut ryhmä voi itse perustaa ”salaseuran”.
Ryhmä voi kokoontua jäsenten kodeissa ja tehdä videoita Ttilan lähetyksiin, yhdessä seurata esnsiesityksiä, antaa palautetta ja kehitellä omia mediaprojekteja.
Pelaajat voivat lähettää videoitaan inserteiksi Ttilan lähetyksiin. Omaa harrastustaan voi aina esitellä. Matkakertomukset perheen reissuilta ovat myös muille mielenkiintoisia nojatuolimatkoja.
Ttila tarjoaa alustan monenlaiselle mediatoiminnalle ja yhdessä tavoitamme suuremman yleisön kuin kukin erikseen.
Lisätietoja ja apua mediakerhon perustamiseen saat Juha Kinaselta: juha.kinanen@lastenjanuortenkeskus.fi ja 0400 304 490